Sunday, June 20, 2010

B.A.N.G.G.A sebagai anakmu, ayah..



Selamat hari bapa, ayah..

aku bangga menjadi anakmu. sukar ku gambarkan perasaan ini. syukur alhamdulillah kepada Allah kerna aku dikurniakan ayah yang mempunyai sifat-sifat QAWWAMUN..aku juga bersyukur kerna ayahku selalu menjadi inspirasiku, penyuntik semangatku di saat aku keliru & lemah terutama dalam akademikku. walaupun ayahku bukan lulusan universiti tapi falsafahnya itu kadang-kadang mengalahkan aku yang lulusan universiti..

ayah,

sejak kecil lagi, aku bangga digelar menjadi anak kesayanganmu. malah gaya potongang rambutku pasti mengikut gaya potongan rambutmu. jika rambutmu disisir belah ke tepi, ke tepi juga rambutku disisirkan.

ayah,

di saat aku keresahan semasa dalam peperangan akademikku, kau titipkan semangat buatku..kau tenangkan dengan kata-kata falsafahmu.."jangan takut untuk berjaya..ibarat kita melihat hutan..dari jauh kita nampak hutan itu gelap, hitam, tebal. kita tak tahu apa yang ada di dalamnya..usah takut untuk melangkah ke hadapan..melangkahlah..mungkin di dalam hutan itu, terdapat tempat istirehat yang benar-benar nyaman & menenangkan..begitu jua soal belajar..setiap pekerjaan memerlukan usaha, begitu juga hendak berjaya..usah takut untuk berusaha..melangkahlah dengan yakin..kau pasti boleh, ayah yakin.."
aku terdiam..kelu..memikirkan..benar katamu itu..

ayah,

dirimu pernah dicalonkan sebagai bapa mithali wakil JKKK kampung kita..puas kak long menelefon kami untuk dikemaskini data peribadi anak-anakmu yang berada jauh darimu. namun aku ukup terkesan dengan kata-kata Kak Uda.." Ayah, walaupun ayah tak terpilih menjadi Bapa Mithali, ayah tetap mithali di jiwa kami."..

bersambung...(ibuku yang B.E.R.J.A.S.A sedang memanggil..akan ku sambung cerita ini : mode : @kampung )

No comments: